Lietuvos kooperatinės bankininkystės – kredito unijų – sistema spurtavo XX–XXI amžių sandūroje. Nuo tada iki šiandien kredito unijos augo, taikėsi prie finansų rinkos pokyčių, priėmė IT sprendimus, didinusius kredito unijų klientų gretas ir augimo tempą. Tobulėjant technologijų galimybėms, didžiausia našta visada krito ant vyresnio amžiaus gyventojų – kaip spėti prisitaikyti ir toliau gauti kokybiškas finansines paslaugas?

Elektroninė bankininkystė

Pirmieji kredito unijų Lietuvoje nariai sutiks, kad prieš daugiau nei 25 metus buvo sunku įsivaizduoti, kad bus galima apmokėti mokesčius ar apsipirkti tiesiai iš namų. Nemaža dalis senjorų ir iki šios dienos mina kredito unijų slenksčius, kad atliktų kasdienes finansines operacijas.

Lietuvos bankų asociacija skaičiuoja, kad elektroninės bankininkystės populiarumas per dešimtmetį išaugo daugiau nei dvigubai. Tačiau 35 proc. šalies gyventojų vis dar stokoja žinių, kaip naudotis šiuo įrankiu. LKU kredito unijų grupėje, kurią sudaro 45 iš 60 Lietuvoje veikiančių unijų ir jas prižiūrinti Lietuvos centrinė kredito unija (LCKU), elektronine bankininkyste aktyviai naudojasi per 40 proc. narių.

Elektroninės bankininkystės vartotojai prisijungę prie savo paskyros gali atlikti mokėjimus internetu, atsiskaityti už prekes, komunalines ar kitas paslaugas, taip pat sudaryti indėlio sutartį. Čia pat galima peržiūrėti informaciją apie turimus kreditus ar išsiųsti žinutę arba dokumentą savo kredito unijai.

LCKU Verslo ir IT vystymo departamento direktorė Jovita Platenkovienė pastebi, kad senjorai, įpratę būtiniausias finansines operacijas atlikti kredito unijų skyriuose, pandemijos laikotarpiu beveik savo įpročių nekeitė. Mat paskelbus karantiną, kredito unijos išliko atviros nariams, todėl poreikis pradėti naudoti elektronines unijų paslaugas buvo nežymus.

„Kredito unijos yra išskirtinės, nes veikia lokaliai. Nuolat investuojame į naujus sprendimus ir savo darbuotojus, todėl susiduriame su iššūkiu išlaikyti artimą ryšį su savo nariais. Ypač ilgamečiais, kurie pratę prie tam tikrų paslaugų ir jų gavimo būdų. Įgyvendindami finansinių produktų plėtrą, atidžiai konsultuojamės su kredito unijomis, kurios geriausiai pažįsta savo narius, ir stengiamės atliepti pastarųjų poreikius“, – sako J. Platenkovienė.

Amžius – ne riba imtis naujovių

Vis dėlto naujųjų technologijų galimybės sudaro patogesnes sąlygas pasiekti norimas paslaugas ir jomis naudotis. LKU kredito unijų grupėje esama pavyzdžių, kai ir aštuntą dešimtį perkopę asmenys internetines paslaugas pritaiko kasdieniame savo gyvenime. Širvintų kredito unijos narys Albinas Maslauskas Meškauskas – vienas tokių.

Kredito unijos nariu tapęs prieš daugiau nei 15 metų, senjoras pasidavė technologijų bangai. „Su anūkų pagalba mano namuose atsirado kompiuteris ir internetas. Kai ką jiems parodžius, kai ką išsiaiškinus pačiam, man pavyko prisijungti prie elektroninės bankininkystės. Šiandien šio įrankio nekeisčiau į nieką“, – džiaugiasi A. Maslauskas Meškauskas.

Didžiausia paskata pradėti naudotis elektronine bankininkyste „i-Unija“ senjorui tapo galimybė apmokėti mokesčius internetu. „Tai yra nepalyginamai patogiau negu visos kitos galimos alternatyvos. Sumokėti mokesčius galiu bet kuriuo sau patogiu metu namuose, nepaisydamas, kuri šiandien savaitės diena ar valanda. O ir labai saugu bei paprasta, – sako pašnekovas. – Bet kokio amžiaus žmonėms galiu tik patarti išdrįsti prisijaukinti internetines paslaugas, nes patogiau būti nebegali.“

Narystė unijoje – ir nuotoliniu būdu

Šiais metais LKU kredito unijų grupė pristatė nuotolinę narystės savitarnos sistemą, leidusią fiziniams asmenims tapti kredito unijų nariais nuotoliniu būdu. Nors vis daugiau finansų rinkos dalyvių Lietuvoje didina elektroninių paslaugų pasiūlą, LKU grupės kredito unijos tapo vienos iš nedaugelio suteikusių galimybę užmegzti dalykinius santykius neiškėlus kojos iš namų.

Asmuo, norėdamas naudotis didžiąja dauguma kredito unijos teikiamų finansinių paslaugų, pirmiausia turi tapti tos kredito unijos nariu. „Galimybė tapti kredito unijos nariu nuotoliniu būdu visų pirma taupo gyventojų laiką. Nuo šiol nereikia aukoti pietų pertraukos ar laisvadienio susitikimui su kredito unijos specialistu“, – teigia Rita Stankevičiūtė, LCKU projektų valdymo specialistė.

Pašnekovė skaičiuoja, kad per šią sistemą LKU kredito unijų grupėje nariais tapo 325 asmenys. Tarp jų ir vyresnio amžiaus gyventojai, kurių vyriausiajam – 76 metai: „Palyginus su jaunesniais klientais, senjorai duomenis tapti kredito unijos nariu pildo kiek lėčiau, tačiau tai atlieka apgalvotai, nevengia pasikonsultuoti tiek su aptarnaujančiais specialistais, tiek, kaip patys mini, su jaunesniais giminaičiais. Kruopščiai išsiaiškinus proceso žingsnius, nuotolinis tapimo nariu procesas tampa nesunkiai įgyvendinamas ir vyresnio amžiaus klientams“, – sako R. Stankevičiūtė.